Stress

Klinik for akupunktur og sundhed

- Krop & Sjæl

Stress

Hvad er stress?

 

Stress er en vigtig biologisk mekanisme, som vi alle sammen er født med.

Det er en mekanisme, som er beregnet til at kunne hjælpe os i kritiske situationer. Denne mekanisme kaldes også nogen gange for ”kamp eller flugt” respons.

 

Helt grundlæggende, så er stress noget, der er nødvendigt, for at vi mennesker kan overlever. Stress gør os i stand til at kunne yde noget ekstra, specielt fysisk, i presset situation.

 

Stress er noget, der påvirker hele vores krop. Ved stress, udløses der stresshormoner, som gør, at vi både fysisk og psykisk fungerer anderledes. Man kan sige, lige som ved andre hormonelle påvirkninger, at vi kommer i en anden ”tilstand”.

Vi er i denne tilstand, indtil stresshormonerne er ude af kroppen igen.

Dette tager minutter til en time at komme ud af en her og nu stress.

Det tager dage eller en uge at komme ud af en almindelig stress.

Og det tager uger til måneder at komme ud af en alvorlig stress.

 

Stress opstår typisk, når du står overfor større udfordringer i arbejdslivet eller privatlivet.

Kortvarig stress er ikke skadeligt, men langvarig stress over en længere periode kan gøre dig alvorligt syg.

 

Kilde: Netdoktor.dk og Forebygstress.dk

Signaler på stress

 

Der er forskel på hvor alvorlige stresssymptomer er. Symptomerne kan deles op i grønne, gule og røde symptomer.

  • De grønne symptomer er ”her og nu” stress og helt i orden.
  • De gule symptomer er mere alvorlige, og du bør stoppe op, med mindre du laver noget meget vigtigt.
  • Røde symptomer betyder stop. Du bør ikke under normale omstændigheder opleve røde symptomer, og hvis du gør det, så bør du sætte ind overfor din stress.

Kilde: Forebygstress.dk

Rødt betyder STOP:

  • Glemmer ting / fraværende
  • Eksem / sygdom forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • Aggressiv
  • Mave og tarm problemer
  • Blødningsforstyrrelser

 

 

 

Gult betyder PAS PÅ:

  • Træthed
  • Sover dårligt om natten
  • Tænker hele tiden
  • Uro i kroppen
  • Indre modstand / modvilje
  • Irritabel
  • Lettere til tårer
  • Indesluttet

Grønt betyder KØR:

  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidig rysten eller tics
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • ”Sommerfugle i maven”
  • Knugen i brystet / maven
  • Tissetrang
  • Anspændthed

Hvad skyldes stress

 

Når vi taler om stress, tænker vi ofte på arbejdsrelateret stress. Dette er også en væsentlig stressårsag for mange mennesker.

Arbejdet kan f.eks. give stress, hvis det psykiske arbejdsmiljø ikke er godt, hvis der er et stort pres, hvis der er mange ændringer, hvis det, vi laver, ikke passer med vores værdier, osv.

Stress kan også komme fra mange andre fronter. Ofte er der også stress i privatlivet. Det kan være konflikter, børn, rudekuverter, osv.

En tredje meget almindelig årsag er, at stress kan komme fra vores egne tanker.

Der behøver nemlig ikke at være nogen udefrakommende årsag, for at give os stress.

Vores egen tanker kan være nok til at give alvorlig stress. Det kan være tanker om konsekvenser, bekymringer, utilfredsstillende livsvilkår, osv.

En fjerde årsag kan være ”smitte”. Stress smitter.

En stresset chef kan stresse en hel afdeling. En stress medarbejder kan stresse sine kollegaer. En stresset forælder kan stresse sine børn. Osv.

 

Sammenfatter kan man sige:

Stress opstår, når det, vi oplever, gør eller tænker, er i konflikt med vores mål, muligheder, evner, værdier eller personlighed. Dette sker i vid udstrækning ubevidst.

 

Kilde: Forebygstress.dk

Hvad kan akupunkturen

 

Akupunktur kan bidrage til at genoprette en bedre balance i kroppen.

Derfor kan der i mange tilfælde være hjælp at hente med akupunktur.

Flere undersøgelser i ind- og udland viser, at akupunktur kan nedsætte kroppens stressniveau.

Desuden beretter mange brugere om væsentlige forbedringer i deres samlede livskvalitet og velbefindende.

I min klinik behandler jeg med en kombination af afspænding, massage, krops- og øreakupunktur.

Desuden kan du via samtale, få hjælp til at kaste lys over årsagen til at du udvikler stress. Derigennem kan du blive opmærksom på de mulige livsstilsændringer du selv kan gøre.

Hvad kan du selv gøre

 

Det er ikke altid, vi kan gøre noget ved stressårsagen.

I så fald kan vi arbejde på at blive mere robuste overfor dem.

Således er nogle teknikker rent praktiske, medens andre er at arbejde med sine følelser. Eksempler på teknikker er:

  • Lær at bruge ordene:

NEJ, HJÆLP eller PYT

  • Skriv ting ned, prioriter dem.
  • Lær at vælge ud fra dine følelser/mave, og stå ved dine valg.
  • Lad ikke andres følelser påvirke dine følelser.

Sig til dig selv, at "det er deres følelser", og at "de har lov til at føle, det de gør, uden at jeg også skal føle det".

  • Læg den dårlige samvittighed fra dig.

Sig til dig selv, at "jeg gør det så godt, jeg kan", eller "jeg gør det godt nok".

 

LEV SUNDT OG BALANCERET

 

Det er vigtigt at have det godt, for at kunne modstå stress. Du kan leve sundt ved at få:

  • Jævnlig motion
  • Mental afslapning
  • Nok søvn
  • Rigtig kost

 

STOP!

 

Er et lille og effektivt redskab mod stress.

Samtidig hjælper det dig til at lave det vigtigste.

Se her, hvordan du gør.

Det består af fire trin, og du skal blot huske de fire bogstaver:

S-T-O-P:

 

STOP OP

Stop op hver gang du skal lave noget andet, dog minimum en gang i time.

Stop også op, hvis du er ved at miste overblikket, alligevel er blevet forstyrret eller trænger til en pause – En lille time-out.

Lav derefter de følgende tre trin i rækkefølge.

.

TRÆK VEJRET

Træk vejret på følgende måde:

Tæl langsomt til 8 medens du roligt trækker vejet ind, tæl langsomt til 4 medens du holder vejret og tæl langsomt til 4 medens du ånder ud.

Hold fokus på åndedrættet.

Gentag dette 5-10 gange.

Lav også gerne nogle strækøvelser, specielt hvis du har

stillesiddende arbejde.

Herefter kan du fortsætte med næste trin.

.

OBSERVER

Observer situationen.

Mærk efter hvordan du har det både fysisk og psykisk.

Har du det godt?

Tænk over, hvad der sker i dit hoved.

Er du nærværende?

Kig dig omkring og læg mærke til, hvad der sker.

Har du overblikket?

.

PLANLÆG

Planlæg, hvad du nu skal gøre.

Start med at lave en liste – eller opdaterer din liste – over det, du kan, skal eller vil gøre.

Få det hele med.

Lav helst listen på papir eller elektronisk, og ikke bare i dit hoved.

Gennemgå listen og vælg det, der er det vigtigste lige nu. Og gå i gang med det …

 

Brug dette redskab ofte i løbet af dagen til at begynde med.

Det er et spørgsmål om træning, og på et tidspunkt gør du det næsten automatisk.

Og så er du kommet rigtig langt med at forebygge stress.

 

Dette redskab hjælper dig desuden med at lave det vigtigste. Du vil som regel nå mere, ved at stoppe op en gang imellem.

Det er ikke sikkert, du når alt, du skal eller vil, men vær tilfreds med det, du når. Du har jo lavet det vigtigste.

Klinik for Akupunktur og Sundhed - Krop & Sjæl * Mosevej 8, Skuldelev, 4050 Skibby * 24 42 43 32

CVR: 35934006

Copyright © All Rights Reserved